Veelgestelde vragen

Heb je een aantal vragen? Misschien kan je je antwoord vinden tussen de veelgestelde vragen. Indien je toch nog vragen zou hebben, dan kan u gerust ons contacteren via het contactformulier.

Algemeen

  • Wat is de AFPTAB en wat doen ze?

    De AFPTAB is een beroepsvereniging voor Farmaceutisch Technisch Assistenten. Onze vereniging vertegenwoordigt alle FTA's van over heel België op alle niveau's: zowel federaal (FOD Gezondheid) als regionaal of lokaal. We voorzien ook een platform waar FTA's vacatures kunnen vinden, een portfolio kunnen bijhouden en een aanbod vinden van opleidingen voor permanente vorming.

  • Uit wie bestaat deze vereniging?

    Deze vereniging bestaat enkel uit FTA's voor FTA's. Ieder bestuurslid, lid van de algemene vergadering, aangesloten lid of gewoon lid is een Farmaceutisch Technisch Assistent. Studenten die de opleiding volgen kunnen zich ook lid maken van de AFPTAB.

  • Waarom vraagt de AFPTAB lidgeld?

    De AFPTAB is een vzw (Vereniging Zonder Winstoogmerk) waardoor die gebonden is aan wettelijke verplichtingen: statuten moeten ingediend worden, er moet een boekhouding bijgehouden worden en ook de website kost geld! Zonder die vzw hebben we geen beroepsvereniging. Het is belangrijk te weten dat we als vzw geen winsten mogen uitkeren aan bestuursleden of andere personen. Indien er winst gemaakt wordt door de vzw, dan mag die enkel gebruikt worden ten voordele van de vzw en dus zijn leden.

  • Waarom heeft de AFPTAB leden nodig?

    De AFPTAB is de stem van de FTA's die lid zijn. Hoe meer leden we hebben, hoe luider onze stem klinkt bij de overheid en andere instanties waarbij we ons beroep vertegenwoordigen. De vertegenwoordigers kunnen enkel hun ervaring gebruiken die zij opgedaan hebben. Vanuit de AFPTAB kunnen we informatie en de mening vragen aan de leden over bepaalde onderwerpen waar wij als vertegenwoordigers geen zicht op hebben. Door ons te verenigen en informatie uit te wisselen, hebben de vertegenwoordigers een beter zicht over hoe het er aan toe gaat op andere werkplaatsen en functies waardoor we beter ons beroep kunnen vertegenwoordigen.

  • Waarom is de dag van de FTA op 24 januari?

    24 januari is de dag dat de AFPTAB officieel geworden is!

Opleidingen

  • Waarom zouden we opleidingen volgen?

    Als zorgverlener zijn we bij wet verplicht ons permanent te vormen. Opleidingen en vormingen zorgen ervoor dat de kwaliteit van de zorg gegarandeerd blijft. Momenteel is het niet gedefinieerd hoeveel opleidingen we moeten volgen, wel weten we dat dit in de toekomst vast gelegd zal worden in de wet.

  • Moet ik aangesloten lid zijn van de AFPTAB om een opleiding te kunnen volgen?

    Neen. Je kan een profiel aanmaken en een niet-aangesloten lid worden. Via dat profiel kan je je vervolgens inschrijven voor opleidingen. Enkele tools zijn bestemd voor aangesloten leden, hier zal je dan geen recht op hebben.

Portfolio

  • Waarom is een portfolio bijhouden interessant?

    Een portfolio bijhouden is niet alleen interessant, maar ook verplicht bij wet! In je portfolio kan je je loopbaan bijhouden en nog andere zaken relevant aan je job als FTA, maar is het vooral belangrijk om je permanente vorming bij te houden.

  • Kan ik zelf documenten toevoegen aan mijn portfolio?

    Ja zeker!

    Via je "account" -> "mijn portfolio" kan je zelf documenten toevoegen alsook een datum, titel en beschrijving die dan zichtbaar zijn op je overzicht.

Vacatures

  • Waarom zie ik niet alle gegevens van een vacature?

    Ben je een aangesloten lid? Meld je aan en dan kan je de volledige vacature bekijken. Ben je geen aangesloten lid? Kan kan je enkel beperkte gegevens vinden. Wil je toch de volledige vacature zien? Dan nodigen we je uit om aangesloten lid te worden.

  • Waarom vraagt de AFPTAB een compensatie voor het plaatsen van een vacature?

    De AFPTAB is een vzw (Vereniging Zonder Winstoogmerk) waardoor die gebonden is aan wettelijke verplichtingen: statuten moeten ingediend worden, er moet een boekhouding bijgehouden worden en ook de website kost geld! Zonder die vzw hebben we geen beroepsvereniging. Het is belangrijk te weten dat we als vzw geen winsten mogen uitkeren aan bestuursleden of andere personen. Indien er winst gemaakt wordt door de vzw, dan mag die enkel gebruikt worden ten voordele van de vzw en dus zijn leden.

    De richtprijzen voor het plaatsen van een vacaturen is 200€ - 300€. Ook is het niet verplicht voor een FTA om zich lid te maken bij een beroepsvereniging. Hierdoor hebben we minder vaste inkomsten en bij gevolg geen budget om de vacatures gratis te kunnen plaatsen. Wij vragen dus slechts een klein bedrag ter compensatie voor de verwerkingskosten en ondertussen steun je de vzw en de FTA's!

  • Wat zijn de voordelen van het plaatsen van een vacature bij de AFPTAB?

    De geplaatse vacature wordt gepubliceerd op onze website, Facebookpagina en op de volgende nieuwsbrief!

    Je kan eventueel zelf een post maken op Facebook om te publiceren die vervolgens kan goedgekeurd worden door het bestuur na het plaatsen van de vacature via de website.